Pamatujete ještě dobu socialismu a devadesátá léta? Jezdili jste někdy autobusem v zimě na hory, například na Klínovec? Pokud ano, možná jste také zaznamenali nepříjemnosti na parkovišti, kdy se několik autobusů chystalo k odjezdu z lyžařského areálu a jejich běžící dieselové motory dusily svými toxickými zplodinami své okolí. Tato doba je ale nenávratně pryč a dnes platí jiná pravidla pro provoz moderních dieselových motorů. V první řadě musí tyto automobily dodržet předepsaná legislativní opatření daná orgány Evropské unie, tedy konkrétně Euro 5 a 6. Týká se to dieselových motorů, jejichž součástí musí být filtr pevných částic, například sazí (DPF) a pak takzvaný Systém selektivní katalytické redukce (SCR).
Systém SCR potřebuje ke své práci speciální kapalinu AdBlue, která chemickou reakcí s výfukovými zplodinami vytváří zcela neškodné chemické látky. Tato teorie zní sice skvěle, konečně máme dieselová vozidla bez jedovatých zplodin, ale Evropská komise hází veškerou zodpovědnost na provozovatele automobilů a nepřispívá jim finančně na provoz těchto zařízení a na jejich opravy. Pro majitele těchto auto to pak znamená vyšší provozní náklady (např. dolévání kapaliny AdBlue a řešení technických závad tohoto složitého systému).
AdBlue a SCR systém je bohužel zařízení citlivější na různé závady a ty vám úředníci, kteří tyto předpisy vytváří, nezaplatí. Jistým řešením je deaktivace systému AdBlue, anebo nasazení emulátoru AdBlue, který správnou funkci systému pouze simuluje a obchází se tím chybová hlášení a nutnost drahých servisních zásahů. Tím se pochopitelně sníží provozní náklady u vašeho vozu a zároveň se tím zabraňuje snižování výkonu motoru. Emulátory AdBlue je možné instalovat například na vozy Mercedes, Iveco, Renault, Volvo, Audi, Scania nebo Man. Instalace emulátorů se obejde bez zásahu do řídící jednotky motoru.